Direktlänk till inlägg 17 maj 2010

Ny vecka, nya utmaningar!

Av Kajsa - 17 maj 2010 12:59

Ja, så var det en ny vecka då! Men det förändrar tyvärr inte att min smärta just nu har varit outhärdlig. Den sista veckan har varit hemsk helt enkelt. Det gör t.om ont att ha på mig för trånga kläder så jag får gå i mjukiskläder. Men som tur är så har jag världens underbarste man, familj och såklart dotter, som gör livet värt att leva! Det är för er jag fortsätter min kamp   !

Speciellt för min dotter som nu är 10 månader om några dagar. Att se henne leka på golvet, och ge ifrån sig ett glädjetjur när mamma busar lite med henne, gör livet mycket enklare att leva trots smärtan. Däremot är det frustrerande när man, som t.ex igår, är iväg till köpcentret en tur och shoppar. När man en enda dag känner sig något så när bra att få komma ut bland folk, och göra sig lite fin. Men det folk ser då är en fullt frisk människa som absolut inte kan ha ont. "Jag ser ju så pigg ut"! Självklart gör jag det efter en timme framför spegeln med smink och hårprodukter. Hemma struntar jag i allt sånt, för jag orkar helt enkelt inte bry mig. Men jag anser att bara för att man har kronisk smärta och är sjuk, så måste man väl inte se förjävlig ut väl   ?! Jag tror att vi alla mår bättre av att känna oss lite fina. Så när jag är bra nog att åka nånstans, så ser jag fram emot att få göra mig lite vacker, så jag kan känna mig bättre till mods.

Vem i hela fridens namn har bestämt att man måste va ful för o få va sjuk? Kan man inte få se bra ut, och ändå ha rätten att inte må så bra inombords? Jag skulle vilja veta hur andra skulle klara av min smärta för bara EN enda dag. Bara EN timme skulle knäcka dem flesta tror jag. Men... Har man aldrig varit sjuk, aldrig haft ont, så kan man omöjligt veta hur det är. Så jag förstår alla dem ignoranta männsikor som säger "DU som ser så frisk ut?! Dig kan det väl inte va nåt fel på?". Dem har helt enkelt aldrig känt på genomborrande,hemsk smärta i varje nerv, muskel och led som går genom kroppen. Nu är det ju inte alltid så här ont som jag har just denna perioden. Det går i skov. Men jag har ALLTID smärta, även om den varierar i grad. T.ex föna håret kan jag glömma. Det tar en evighet, då jag inte kan hålla armarna över huvudet särskilt länge.

Men vet ni vad   ... Något som jag mår bra av. Det är att få skriva av mig här! Det borde jag ha gjort för längesen! Men jag har helt enkelt lyssnat för mycket på andra som anser att man "inte ska älta". ÄLTA? Att ibland vilja prata om mina problem, istället för att bara lyssna på alla andras, är väl inte för mycket begärt! Men för att inte va ett problem för andra, så har jag helt enkelt startat denna bloggen, för då kan dem som är intresserade av hur jag klarar av min vardag läsa om mig och min kamp mot FK, folks oförstånd, och min väg mot accepterande av den situation jag tvingats lära mig leva med. Och det är helt och hållet deras val!

Så är ni intresserade, är det bara att följa denna bloggen. Jag kommer självklart prata om mycket annat än min sjukdom, men den kommer ändå gå som en röd tråd genom hela min blogg, då det är den som jag kämpar med att acceptera!

 

Nu ska jag gå och gosa lite med min underbara lilla tös! Hon är det bästa, det underbaraste som hänt mig någonsin!! Och kärleken till henne är oföränderlig, och villkorslös helt igenom!

 

Och finns bara kärleken där, så vet jag att allt annat löser sig i sinom tid!

 

Live a little, love a little!


        

  

        


Ha en super bra dag, och glöm inte kärleken!

Kram på er!

 
 
Ingen bild

Angela Ahlwar

17 maj 2010 13:41

Hej! Lider med dig gumman. Vad är det för sjukdom du har som orsakar denna smärta? Många kramar till dig (P.S. Vilken härlig tös du har)

 
Tess

Tess

17 maj 2010 14:41

Jag följer bloggen via bloglovin nu. Är inte kul att höra att andra mår dåligt, men på ett vis känner jag mig mindre ensam ändå när jag läser om det. Önskar verkligen det gick att få andra att uppleva en dag eller en vecka i ens liv så skulle de få se hur "underbart" man har det. Många verkar inte ha empati nog för att sätta sig in i det. Jag kan förstå att det är svårt om man inte upplevt något själv eller på nära håll, men någon måtta får det väl vara ändå.

http://highlandertess.blogg.se

 
Ingen bild

Kajsa själv

17 maj 2010 20:47

Min sjukdom är fibromyalgi. En mycket smärtsam nervsjukdom. Vissa har en lättare variant av den, men min är av den svårare sorten tyvärr =(!
Mitt smärtcentrum i hjärnan och smärtcentralerna i ryggmärgen fungerar helt enkelt inte som dem ska, och detta resulterar i ständig värk. Ist för att smärtcentrum "sätts på" vid. te.x skada, som på normala människor, så är mitt "påslaget" hela tiden, i huden, muskler o leder!
Tack snälla för era kommentarer! Kul att höra att ni gillar min blogg =)!
Och Tess. Har du också en smärtsjukdom? För som sagt, det är skönt att veta att man inte är ensam!

Kram Kajsa=)!

 
Tess

Tess

17 maj 2010 21:26

Svar: Jo, jag kanske skulle ha meddelat på nåt vis att det är jag som är Tess...hehe :-)

http://highlandertess.blogg.se

 
Tess

Tess

17 maj 2010 21:29

Svar: Inlägget jag svarade på var med i onsdags tror jag...Ska kolla....Japp, onsdag var det. Inlägget hade rubriken "Rehabiliteringskedja minskar utanförskap". Får se om jag orkar på torsdag. Mitt illamående blir mycket värre på kvällen så jag vet aldrig hur jag kommer må.

http://highlandertess.blogg.se

 
Ingen bild

Angela Ahlwar

18 maj 2010 09:41

Misstänkte nästan att det var det du hade, vad jobbigt :( Tess har oxå fibromyalgi, jag vet det för vi gick i samma klass på bf. Är imponerad av dej gumman :) Kämpa på... FK kan slänga sig i väggen! Kram på dej

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kajsa - 14 juni 2010 21:05


(Insändare till Arvika nyheter)   Taxichaufförer- Ni är livsfarliga!!   Jag är så fruktansvärt trött på att inte lagen verkar gälla för våra taxichaufförer i detta landet? Vad ger er rätten att riskera andra människors liv när ni kör om i li...

Av Kajsa - 10 juni 2010 20:24


Jag är så förbannat trött på folk och läkare som inte tror att man har så ont man säger att man har   !! Träffade en sån läkare idag igen..Var inne för andningssvårigheter som jag haft ett par dagar nu, och det visade sig att atman kommit tillbaka så...

Av Kajsa - 14 maj 2010 12:20

Det är konstigt... Jag har letat efter  ork och tid till att  börja skriva dagbok/blogg, för att orka med vardagen lite bättre, liksom "ventilera" mig. Men det tog tills jag kraschade i väggen innan jag fann den tiden... Just nu ligger jag i soff...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards